وبلاگ آموزش علمی سارا

اینجا وبلاگ آموزش علمی سارا است

وبلاگ آموزش علمی سارا

اینجا وبلاگ آموزش علمی سارا است

این وبلاگ آموزش علمی سارا است

  • ۰
  • ۰

تجهیزات آزمایشگاهی (Lab Equipment) به هر آنچه در آزمایشگاه برای تست و آزمایشات به کار گرفته می شود گفته می شود که شامل دستگاه های آزمایشگاهی و مواد و اقلام مصرفی و ظروف و شیشه آلات آزمایشگاهی و نیز سکوبندی و ملزومات آزمایشگاه می باشد

 

لیست برخی از پرکاربرد ترین تجهیزات آزمایشگاهی به شرح زیر می باشند :

فور یا آون آزمایشگاهی
از دستگاه فور آزمایشگاهی یا آون آزمایشگاهی عمدتاً برای خشک کردن لوازم آزمایشگاهی یا استریل کردن آنها ( به روش حرارت خشک ) استفاده می شود . توصیه می شود برای خشک کردن لوازم آزمایشگاهی از حرارت C°80  استفاده کنید . استریل کردن توسط حرارت خشک فقط در صورتی موثر است که جسم مورد نظر 40 دقیقه در حرارت C°80 یا 60 دقیقه در حرارت C°160 حرارت داده شود . زمان استریل کردن از زمان رسیدن به حرارت مورد نظر ، آغاز می شود . قبل از استفاده از فور آزمایشگاهی برای استریل کردن ، دما به حد مورد نظر رسانده شود.

PH متر
PH متر یا پی اچ متر ( پ هاش متر ) یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که آن را برای غلظت یون های هیدروژن در محلول بکار می برند به این صورت که ph متر که معمولا یک دستگاه دیجیتالی و دارای یک الکترود به عنوان شناساگر است ph محلول یا همان غلظت اسیدی و بازی را عددی بین 0 تا 14 انودازه گیری می کند؛ این غلظت با یک پتانسیومتر سنجیده می شود که تغییرات پتانسیل های الکتریکی الکترود ها را اندازه گیری می کند.

سانتریفیوژ
سانتریفیوژ برای جدا کردن دانسیته های متفاوت یک محلول استفاده می شود (با استفاده از نیروی گریز از مرکز) . امروزه یکی از پرمصرف ترین تجهیزات آزمایشگاه ها سانتریفیوژ است که از آن برای جدا کردن سرم، تهیه ته نشین محلول ، تهیه فیلتر فاقد پروتئین و… استفاده می شود.

 

 

  • ۹۸/۱۲/۱۸
  • سارا صمیمی

تجهیزات آزمایشگاهی